DIGITAL JOBBMÄSSA

DIGITALA MÄSSOR ÄR HÄR FÖR ATT STANNA. ÖKAD TILLGÄNGLIGHET, BRA FÖR MILJÖN, KOSTNADSEFFEKTIVT OCH MÄTBART!

Den 4 mars arrangerar vi vår första digitala jobbmässa. Satsningen gör vi tillsammans med tre kommuner i regionen vilket innebär ännu större chans till lyckade matchningar mellan arbetssökande och rekryterande företag. Mässan är kostnadsfri för såväl utställande företag som för besökare och erbjuder chatfunktioner, möjlighet till enskilda videointervjuer, sändning av förinspelade webbinarium med mera. Mässan är kostnadsfri för både utställare och besökare.

Information till arbetssökande
Söker du en ny utmaning i karriären, ett första jobb, sommarjobb eller en nya vägar in på arbetsmarknaden? Då hoppas vi att du besöker vår digitala jobbmässa!

När?
Torsdag 4 mars kl 14.00 – 17.00 är alla digitala montrar öppna och bemannade.

Var?
Online. Du behöver tillgång till dator, surfplatta eller mobil med uppkoppling. För bästa upplevelse rekommenderar vi dator eller surfplatta.

Vad finns på mässan?
På mässan hittar du lediga jobb bland företag i Ängelholm, Höganäs, Båstad, Helsingborg med omnejd. Mässan består av en virtuell lobby, upp emot 50 digitala montrar med möjlighet att chatta och videosamtala direkt med företagen och intressanta webbinarium som du kan titta på.

Kostar inträde?
Nej, mässan är kostnadsfri!

Information för företag
Mässan har plats för 50 utställande företag och vårt krav är att du har rekryteringsbehov i form av fasta tjänster, vikariat, sommarjobb för ungdomar, projektanställning eller annan sysselsättning. Ert företag representeras i en digital monter som ni bemannar i form av en chat och/eller videofunktion under mässans öppettider 14.00 – 17.00.

Förberedelser
Vad är det för tjänst/tjänster ni erbjuder? Hur kan ni få fram budskapet på ett enkelt och tydligt sätt i er digitala monter? Hur tar ni emot ansökningar? Vill ni hålla intervjuer live via videofunktion eller boka in vid ett senare tillfälle, efter mässan? Fundera på hur ni på bästa sätt kan presentera er som en attraktiv arbetsgivare och hur ni bäst får kontakt med jobbsökarna.

Fundera på
Förbered er på frågan: Varför ska jag jobba hos er? Kanske fundera på frågan varför du själv valde att börja på företaget.
Fundera också och var påläst kring ditt företags värderingar. Vad är det som gör det attraktivt att jobba hos er? Kan ni erbjuda friskvårdsbidrag? Kompetensutveckling? Andra löneförmåner? Hur är arbetskulturen hos er? Marknadsför fördelarna med att välja er som arbetsgivare.

Enhetlighet
Tänk igenom hur ni vill presentera er och låt det löpa en röd tråd. Det bygger ditt varumärke och ökar igenkänningen. Det blir också lättare att hitta er monter för någon som letar efter just er.

Följ upp
Tänk på att återkoppla till de du har pratat med. Det är viktigt för ert varumärke att visa god ton genom hela rekryteringsprocessen. Så även om det inte blir en anställning, skicka en hälsning om att det var trevligt att träffas, varför det inte blir något jobb den här gången och önska lycka till i framtiden.

Utvärdering
Fundera gärna tillsammans med dina närmaste kollegor vad som var bra med mässan och om ni saknade något. Vi återkommer med en enkät efter mässan.

Marknadsföring
Evenemanget marknadsförs bland annat via Rögle BK:s kanaler, Arbetsförmedlingens kanaler, i press via magasinet ÄHLM, HD och Lokaltidningen samt via arrangörernas sociala medier. Dela gärna i ditt företags kanaler också!